Vervanging oude Haagse brug Amsterdam

VERVANGING OUDE HAAGSE BRUG AMSTERDAM

VERVANGING OUDE HAAGSE BRUG AMSTERDAM
De oude Haagsebrug over de Ringvaart is een belangrijke schakel voor het openbaar vervoer tussen Amsterdam en
Schiphol. De brug was 90 jaar oud en technisch in slechte staat. Voor dit project werken Schiphol, gemeente Haarlemmermeer,
gemeente Amsterdam en de provincie Noord Holland samen. BAM voert hier alle werkzaamheden uit.

De nieuwe brug wordt ook breder dan de oude variant, zodat er twee HOV-bussen gelijktijdig kunnen passeren. Ook komt er
extra ruimte voor fietsers en voetgangers. In de onderstaande afbeelding de nieuwe en de oude brug.

Oude Haagse Brug Amsterdam 1 Vervanging oude Haagse brug 2

In januari 2024 is begonnen met de sloop van het bestaande viaduct; eind februari zijn de eerste werkzaamheden voor
de nieuwe brug gestart.

Het werk bestaat uit de volgende onderdelen:
▪ As 1 – landhoofd
▪ As 2 – tussensteunpunt op het land (links op de afbeelding)
▪ As 3 – tussensteunpunt in het water
▪ As 4 – tussensteunpunt aan de rand van het water
▪ As 5 – landhoofd
Het dek wordt samengesteld met prefab liggers.

Wij leveren de volgende onderdelen:
Landhoofden:
▪ Manto-bekistingen
  Houten vuldozen

Tussensteunpunten:
▪ Manto-bekisting voor de poeren (poer in het water is een prefab bak die in het werk is afgestort).
▪ Loopbordes aan de prefab bak.
▪ Ondersteuning voor de onderslagbalken, deze wordt door EDS opgebouwd in opdracht van BAM Materieel.
▪ Schoren voor de prefab kolommen.
  Bekisting voor de onderslagbalken in Vario, dit vanwege B1 CUR100 eis.

De bekisting voor de onderslagbalken en de vuldozen zijn in de timmerwerkplaats samengesteld door Jan Pettinga
en Rody Jas.

Oude Haagse brug 3 Oude Haagse brug 4

Het gekozen bekistingsysteem is Vario (Peri). Dit vanwege de hoge eisen en de schuine positionering van de kist.

Nadat de ondersteuning gereed is, de vloer is dichtgelegd en al het leuningwerk is aangebracht wordt de eerste
bekisting (stelkist + schuine kopschotten) geplaatst. Deze zijn gelijk de mal voor de vlechter waarin zij de wapening
aanbrengen.
Na het afronden van het vlechtwerk wordt de sluitkist aangebracht en wordt de kist met centerpennen aan elkaar
doorgekoppeld. Op de kopse kanten van de onderslagbalken loopt het beton schuin en zit er aan de bovenkant ook
nog een uitstekend puntje. Hiervoor is er door ons ook een vuldoos ontworpen, waar door gestort kan worden en de
vreemde punt in één keer meegenomen kan worden.
Het tekenwerk is gedaan door Reazkallah Shallar en de projectcoördinator is Marcel Krijt.

Vervanging oude Haagse brug Amsterdam 5 Vervanging oude Haagse brug Amsterdam 6

Wil je meekijken bij de werkzaamheden op de bouwplaats? Kijk dan op https://oudehaagsebrug.nl/bouwplaats/