Veilig transport

Veilig transport

In deze nieuwsbrief vragen wij aandacht voor het veilig laten afvoeren van materieel vanaf de bouwplaatsen.

Helaas komt het in de praktijk nog (te vaak) voor, dat materieel niet altijd veilig vervoerd kan worden vanaf de projecten. In de meeste gevallen ligt dit aan het op voorhand niet goed en/of volledig bundelen van het betreffende materieel. Het gevolg kan zijn, en dat is helaas al minstens een keer gebeurd, dat een deel van de lading onderweg van de vrachtwagen valt. Het is een klein wonder dat dit nog geen grote gevolgen heeft gehad en nog niet heeft geleid tot een ongeluk.

Om deze onveilige situaties te voorkomen hebben wij jouw hulp nodig en vragen wij jou om toe te zien op het juist en volledig bundelen/bandeleren van al het materieel. Let wel: dit is niet de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Wel is de chauffeur verantwoordelijk voor het veilig vervoeren van materieel en dus verantwoordelijk voor ‘zijn’ vracht.

Daarnaast is het advies om, als het gaat om bijvoorbeeld ondersteunings– en steigermaterieel, de partij die dit materieel demonteert, eventueel samen met een paar bouwplaatsmedewerkers, het bundelen en bandeleren te laten uitvoeren.

In aanvulling hierop is er in de contracten met de verschillende steigerbouwers, die door ons gecontracteerd zijn, opgenomen dat zij deze verantwoordelijkheid hebben voordat het materieel weer wordt afgevoerd. Dit is als volgt in de voorwaarden weergegeven:

Het volgens instructies van Opdrachtgever (bandeleren) steigermateriaal na demontage gereed maken voor veilig transport.

Al eerder is een nieuwsbrief gestuurd (nummer 7, oktober 2019) met enkele foto’s die laten zien wat een juiste en wat een onjuiste manier van bundelen is. Voor de volledigheid delen wij nogmaals de inhoud van deze nieuwsbrief:

BAM Materieel staat voor veilig werkende bouwplaatsen. Dit geldt ook voor de logistieke werkzaamheden op de bouwplaats. Met onze transporteur Wessels zijn derhalve duidelijke afspraken gemaakt als het gaat om welke vrachten er uit veiligheidsoverwegingen al dan niet getransporteerd kunnen of mogen worden. Dit betekent ook dat de eisen verder worden aangescherpt.

Om vrachten veilig te kunnen vervoeren hebben wij jouw hulp nodig. Denk bijvoorbeeld  aan het goed en gedegen vastbinden van (bulk)materieel. De chauffeurs zijn uitgerust met de nodige hulpmiddelen zoals spanbanden.

In het uiterste geval kan de chauffeur een vracht weigeren mee te nemen als de veiligheid in het geding is van:

- hem zelf;
- medeweggebruikers;
- medewerkers die de lading moeten lossen.

Onderstaand enkele foto’s uit de praktijk die tonen hoe het NIET en hoe het WEL gewenst is:

Veilig transport fout

Veilig transport goed

Wet– en regelgeving
In de wet zijn normeringen bepaald als het gaat om maximale lengtes, breedtes, hoogtes en zwaarte van een vrachtwagen met lading.

In het geval dat vervoer moet plaatsvinden met een vracht die een of meerdere normeringen overschrijdt (ook wel exceptioneel transport genoemd) zal er per keer een ontheffing moeten worden aangevraagd. Dit brengt extra kosten met zich mee die een op een worden doorbelast aan het desbetreffende project.

Tot slot
Laten we er gezamenlijk voor zorgen dat het veilig transporteren van materieel gewaarborgd wordt.

Mochten er naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen, opmerkingen of tips zijn dan horen wij dat uiteraard graag. Je kunt ons bereiken op telefoonnummer (0320) 22 55 55 of door een e-mail te sturen naar info.materieel@bam.com.